Bokebackens
kultursida

Konstkritikerna lät sig luras
En schimpans bakom staffliet

I Borås djurpark finns ett par verk av Pierre Brassau som minne. Foto: Torkel Ivarsson

”Hans penseldrag vrider sig med en vildsint kräsenhet på duken”, skrev Göteborgs-Postens kritiker berömmande om ett nytt stjärnskott på konstens himmel, fransmannen Pierre Brassau. Men den hyllade spontanisten visade sig vara en schimpans i Borås djurpark.

Det var 1964 som konstgalleristen Yngve Funkegård och GT- journalisten Åke” Dacke ” Axelsson i Göteborg fick för sig att driva med konstetablissemanget. En tacksam uppgift skulle det visa sig. Under begreppet avantgardism passar ju nästan vad som helst in och även om Brassau dittills varit helt okänd för den stora publiken så måste ju ett franskt namn bidra till intresset, resonerade det påhittiga paret. Autodidakt lät ju också bra i utställningskatalogen, dessutom var det ju alldeles sant. De brassauska färgexplosionerna ställdes ut i Funkegårds Galleri Christinae och succén blev omedelbar. Ett antal andra utställare reducerades till andraplansfigurer. Tidningarnas konstkritiker tvekade inte, Göteborgs-Posten utnämnde Pierre Brassau till dukens balettmästare: ” Pierre Brassau breder på med kraftiga tag men också med klar beräkning, man skulle vilja säga att hans penseldrag vrider sig med en vildsint kräsenhet på duken.”

Göteborgs Handels-och Sjöfartstidning ville inte vara sämre: ” Konstnären stryker upp härvor av kraftiga penseldrag på dukarna, ofta med en ljus eller bjärt färg under de korsande skikten av mörkare toner”.

Utställningen passade som hand i handsken i den pågående debatten om den ”abstrakta spontanismen”, men bara någon vecka efter vernissagen avslöjade GT att det hela var ett practical joke. Pierre Brassau var en pseudonym för den fyraårige schimpansen Peter i Borås djurpark. Det tydligen helt humorbefriade Konstnärernas Riksförbund polisanmälde händelsen men det ledde bara till ett gott skratt hos åklagarmyndigheten.

Konstkritikerna hade en del att förklara. Göteborgs-Posten hänvisade till författaren Desmond Morris vilken hävdade att de mänskliga målarna hade en del att lära av sina spontanistiska bröder, och det kunde ju för all del vara sant. Pierre Brassaus målarglädje var det i alla fall inget fel på. Han var överhuvudtaget mycket framåt och hade till och med lärt sig att ro (!). Men uppståndelsen stressade den levnadsglade schimpansen så mycket att han fick flytta till lugnare förhållanden i en engelsk djurpark. I Borås djurparks kontorsbyggnad hänger som minne av denna extraordinära händelse i avantgardismens år 1964 ett par av Pierre Brassaus verk, ett av dem inköpt så sent som 2009.

TORKEL IVARSSON

23 januari 2021

Tidningarna fylldes av uppskattande recensioner efter Pierre Brassaus debut som konstnär.

Ansvarig utgivare:

Ulf Ivarsson

Medarbetare:

Torkel Ivarsson, Thomas Garoff, Åke W. Bergh

Webmaster:

Ylva Ivarsson

Teknisk support:

Petter Ivarsson

Intressanta platser att besöka på internet:

Litteraturbanken gör svenska klassiker tillgängliga i digitala versioner

Projekt Runeberg ger tillgång till fria elektroniska utgåvor av klassisk nordisk litteratur.

Kontakt

bokebackenskultursida@gmail.com

Upphovsrätt

För allt material, text och bilder, som finns på Bokebackens kultursida gäller lagen om upphovsrätt. Det innebär att enstaka kopior får tas för privat bruk men ingen spridning är tillåten utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.