Bokebackens
kultursida

Lästips

Seg, vild och knotig bok om ett familjedrama

De tre systrarna Brontë, Charlotte, Emily och Anne skrev alla, men bara de två förstnämnda fick framträdande platser i litteraturhistorien. Det är 1840-talets England och kvinnliga författare fick vara försiktiga. Systrarna framträder under pseudonymer.

Annes Agnes Grey faller måhända orättvist strax i glömska medan Charlotte och Emily gör stor succé med sina debutromaner. Charlottes Jane Eyre räknas till milstenarna i den viktorianska litteraturen, men det anses också att Emilys enda verk, Wuthering Heights, Svindlande höjder, når lika högt.

Ramberättelsen är två släkter som sammanflätas på ett dramatiskt sätt. På Wuthering Heights styr tyrannen mr Earnshaw, vars empatilöshet och elakhet ska gå i arv till fostersonen Heathcliff, som blir något av ett ondskans nav, kring vilket hela handlingen kretsar. Trots sina raseriutbrott och förfärliga intriger förblir han ändå märkligt anonym, liksom de flesta andra i persongalleriet. Det är istället ett par kvinnoporträtt som lyser fram på ett enastående sätt. Mitt i den känslomässiga utarmning som råder och där girighet, materialism och inskränkthet präglar livet är dessa kvinnor - den äldre och yngre Catherine - starka motpoler till det själsliga eländet.

Hur Emily Brontë med sin bristande livserfarenhet och ringa kunskap om världen utanför de elegiska hedarna i Yorkshire, där hon levde isolerad, förmådde gestalta dessa livsöden är något av en gåta. Omvärlden tecknas mycket sparsamt, däremot finns några insprängda korta naturskildringar av närmast lyrisk kraft, som fungerar som andningspauser i den obevekligt annalkande mänskliga katastrofen. Familjerna saknar allt vad inre trygghet heter och befinner sig ständigt på randen av ett sammanbrott.

Något fulländat litterärt mästerverk är kanske inte Svindlande höjder. Emily Brontë rensar bort allt ovidkommande så konsekvent att detaljerna blir otydliga, krånglar till släktförhållandena och balanserar någon gång på gränsen till melodram. Det värsta är att slutet paradoxalt nog blir ljust, den tidens läsare ville ha det så. Men man förlåter henne så gärna ett och annat formfel. Porträttet av en kvinnas inre reaktioner och en ångestladdad kärleksrelation är ändå det väsentliga och där målar författaren med säker hand. Det är också ett påtagligt driv i dialogen. Berättelsen påminner i sin effektivitet faktiskt om ett filmmanus, ett halvt sekel innan något sådant överhuvudtaget existerade. Förbittrade, kyliga och arroganta repliker kastas fram och tillbaka.

Emily Brontë avled, 30 år gammal, bara ett år efter utgivningen. I förordet till en senare upplaga försvarar systern Charlotte de för sin tid ovanligt vardagliga och till och med vulgära uttryck som återfinns i manuset. Hon menar ett känslor inte ska skonas och rysligheter inte döljas. Den obildning och råhet som rådde måste få sitt uttryck. Boken ”är seg och vild och knotig som hedens ljung. Men något annat var ju inte att vänta eftersom författarinnan själv var ett hedens barn.”

Nåja, i det Brontëska hemmet såg pappa prästen till att förse barnen med all möjlig klassisk litteratur, invigde dem i aktuell politik och lärde dem att debattera. Besökare häpnade över familjens intellektuella nivå.

ULF IVARSSON

28 oktober 2014

Lista över författare

Ansvarig utgivare: Ulf Ivarsson


Upphovsrätt

För allt material, text och bilder, som finns på Bokebackens kultursida gäller lagen om upphovsrätt. Det innebär att enstaka kopior får tas för privat bruk men ingen spridning är tillåten utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Intressanta platser att besöka på internet:

Litteraturbanken gör svenska klassiker tillgängliga i digitala versioner

Projekt Runeberg ger tillgång till fria elektroniska utgåvor av klassisk nordisk litteratur.

Kontakt

bokebackenskultursida@gmail.com ulf.erik.ivarsson@telia.com

Sidan är optimerad för upplösningen 1600 x 900 i Firefox.