Lästips
Skapade odödlig konst med enkla penndrag
Återigen ett exempel på ens egna sena uppvaknande när man konfronteras med Alexandra Kolossas retrospektiva bok, Keith Haring, 1958 – 1990, A life for Art, om Keith Harings fantastiska konstproduktion som man av någon orsak inte aktivt noterat. Också den som varit totalt ointresserad av konst har inte kunnat undgå att konfronteras omedvetet med Harings konst.
Haring var nämligen konstnären som på bara tio år skapade de suggestiva ”gubbarna” och ”krypande spädbarnen” där han med ett enkelt obrutet penndrag får fram en känsla av kontinuerlig rörelse och organisk plastik. Ofta verkar figurerna avge någon typ av strålning, lite som ”auran” i Kandinskys målningar.
I sin konst utgick Haring från serietecknandets klara gestaltningar men förenklade figurerna så att de närmade sig ikonernas schablonmässiga, stereotypa gestalter. Och denna konstgenre skapade han på bara cirka tio år. Genom att Harings figurer är så enkla att kopiera har de med eller mot hans vilja spridit sig, särskilt genom graffitikonsten över hela den urbaniserade världen.
Keith Haring måste utan prut räknas till gruppen av de framgångsrika (och kommersiella) stora pop-konstnärerna i USA under senare delen av 1900-talet och bör jämföras med sådana som Andy Warhol med sina Marilyn bilder, Roy Lichtenstein med sina uppförstorade serietidningsbilder, Jefferson Pollac med sina stänktavlor och Alexander Caldera med sina mobiler. Keith Haring dog en förtidig död men han har lämnat efter sig en odödlig konst.
THOMAS GAROFF
2 januari 2017
PS. Man blir så inspirerad av Keith Harings konst att man vill själv försöka. Nedan ett självporträtt av recensenten.