Bokebackens
kultursida

Lästips

En författare måste känna människorna

W. Somerseth Maugham trodde inte att hans noveller och romaner skulle mer än förströ för stunden för att sedan glömmas bort. Han anser att det är hälsosamt att läsa litteraturbilagan i Times, ” för det är ett oerhört antal böcker som skrivs” och han poängterar hur nyttigt det är att begrunda ”de ljusa förhoppningar med vilka deras författare ser dem utkomma och det öde som väntar dem.” ” Vilken utsikt finns väl att en bok ska kunna bana sig väg genom denna hop?”, frågar sig M. Nåväl, författaren ska njuta av arbetet och inte bry sig det minsta om misslyckande eller framgång, fastslår Maugham, som ändå vacklar mellan det konstnärliga imperativet och drömmen om att prestationen blir uppskattad. ”Jag vill bli läst och anser mig ha rätt att göra vad jag kan för att min bok ska bli läsbar”, anmärker han i Den vassa eggen. Det innebär att författaren måste smälta in i sin miljö, ”man kan känna människorna endast om man är dem”.

Det är lätt att tycka om hans stillsamma resonerande med läsaren om konstnärens villkor: ”Ibland målar denne emellertid en tavla eller skriver en bok som ger betalt för gammal ost”, skriver Maugham i Ashenden. Maugham använder sina litterära verktyg med större försiktighet, ofta deltar han själv i handlingen som en neutral observatör. Just Ashenden är en skildring av hans egen tid som engelsk agent under första världskriget med ett avslutande nedslag i revolutionens S:t Petersburg. Där tvingas han äta middag med en sällsynt stram och fisförnäm engelsk ambassadör, en äcklig översittare helt enkelt. Efter några drinkar rämnar dock fasaden och Albions man i Ryssland avslöjar gråtmilt sin mörka hemlighet. ”Människan som hade så kort tid mellan vaggan och graven levde sitt liv i dårskap”, sammanfattar Maugham den lika vansinniga som obesvarade kärleken diplomaten hyst för en fransk demimond.

Överhuvudtaget vimlar Maughams verk av aforismliknande sentenser på erotikens område:

”Den enda grundvalen för ett lyckligt äktenskap är fullständig trohet på båda sidor”. ”Det är dumt prat att tro att kärlek kan existera utan lidelse”. ”Det bästa sättet att övervinna en åtrå är att tillfredsställa den”. ”En tillfällig förbindelse har inte någon känslobetonad betydelse för mannen, men har det för kvinnan”. ”Passionen bryr sig inte om vad den kostar på sig [...] skammen är ett billigt pris”.

M. är inte främmande för skarpa ironier mot dåtidens överklassvanor. Det är ett evigt groggande och avslöjande beskrivningar av dåtidens jet set , deras engelska skräddare och lata negresstjänare. En rasistisk underton märktes mindre då, men blir väldigt tydlig idag: ”Kanakerna är inte förtjusta i arbete och de flitiga kineserna och de sluga japanerna har lagt under sig handeln”, heter det i Inte bara för nöjes skull. Kolonialtjänstemännen sitter uttråkade på sina verandor med eftermiddagsdrinken medan de väntar på befordran och slött betraktar de namnlösa malajerna som sköter allt arbete, inklusive passar upp på sina herrar. Här framträder också en kvinnosyn som skulle ge nutida bokförlag skrämselhicka och ett gott skäl att omedelbart refusera. Den lille fete kaptenen Butler köper bokstavligen en yngre, tahitisk flicka av hennes pappa ”... det skulle vara trevligt att ha en sådan här söt liten varelse på den gamla skutan.”

Trots detta vill man gärna veta hur sagan slutar för fattiga globetrotters, excentriska konstnärer eller bedragna män och kvinnor ”Jag blir bokstavligen illamående när jag tänker på de där smala svarta armarna som har slingrats om dig” låter M. huvudpersonen i novellen Omständigheternas makt säga som förklaring till att hon genast bryter upp när makens långvariga otrohet uppdagas.

”Människor gör ständigt saker som leder till olyckor men genom en slump klarar de sig undan följderna av sin dårskap, skriver Maugham i sitt kanske bästa verk, Månen och silverslanten. Om inte förlåter så dock förstår han varför konstnären ”Charles Strickland ” överger sin maka, förför en målarkollegas hustru och sviker alla sina vänner. Konsten betyder allt för honom, människorna intet. Boken är inspirerad av Paul Gauguins liv och är lika mycket en analys av de problem som Maughams förknippade med sitt eget konstnärskap.

ULF IVARSSON

20 november 2013

Lista över författare

Ansvarig utgivare: Ulf Ivarsson


Upphovsrätt

För allt material, text och bilder, som finns på Bokebackens kultursida gäller lagen om upphovsrätt. Det innebär att enstaka kopior får tas för privat bruk men ingen spridning är tillåten utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Intressanta platser att besöka på internet:

Litteraturbanken gör svenska klassiker tillgängliga i digitala versioner

Projekt Runeberg ger tillgång till fria elektroniska utgåvor av klassisk nordisk litteratur.

Kontakt

bokebackenskultursida@gmail.com ulf.erik.ivarsson@telia.com

Sidan är optimerad för upplösningen 1600 x 900 i Firefox.