Lästips
Polhemsporten på Sveaborg är ännu i bruk
På sin tid betraktades Polhems portkonstruktion för Sveaborgsdockan som genialisk. Porten består av en flytande port och en portklyka. Porten har snett utåt lutande kanter men är rakt horisontell i undre kant. När dockan är öppen och båtarna seglar in i den så är vattennivån lika såväl i dockan som i havet utanför. När alla båtarna väl är inne bogseras den flytande dockporten till portklykan och förtöjs rakt ovanför klykan. Därpå fylls den flytande porten med vatten så att den sjunker ner i klykan där den passar exakt in. Därpå fortsätter man att fylla på vatten i porten så att vattennivån är högre inne i porten än utanför. Detta ger en extra vikt åt porten så att porten pressas mot klykan och tätar sig själv. Därefter töms dockan på vatten och reparationerna på båtarna kan börja. När båtarna i sinom tid skall tas ut görs allt i omvänd ordning. Dockan fylls med vatten, porten pumpas tom på vatten så den börjar flyta igen varpå den bogseras bort och båtarna kan segla ut.
Fakta: Rabbe Saxén Teckningar: Thomas Garoff
Bilden visar den gamla porten till Polhems torrdocka på Sveaborg utanför Helsingfors i Finland. Porten kan förflyttas som en vanlig båt då vattnet pumpats ut ur den. De sneda sidorna gör att den sluter tätt mot portklykan när porten vattenfylls. Den gamla porten har ersatts med en ny port som dock bygger på samma princip som den ursprungliga. Den gamla porten har lämnats att stå i bortre hörnet av torrdockan.